وبلاگ

توضیح وبلاگ من

رنگ همانندی رنگ های خمی و بعضی مشکلات آن

 
تاریخ: 29-11-99
نویسنده: فاطمه کرمانی


ابتدا برای به دست آوردن گراف کیوبلکا – مانک استاندارد از شش نمونه رنگرزی در غلظت های مشخص استفاده می گردد. سپس مثلث سه رنگ اصلی آبی، زرد و قرمز تهیه شده و تعدادی از نمونه های مثلث رنگ، رنگ سنجی می گردد که نتایج حاصله نشان می دهد رنگ همانندی به دلیل تاثیر زیاد غلظت هیدروکسید سدیم جهت احیای رنگ به دست نیامده است و از طرفی موارد دیگری مانند جذب سریع رنگ به داخل الیاف، یکنواختی ضعیف و عدم نفوذ رنگ به داخل لیف را می توان دلایل عدم به دست آوردن رنگ همانندی رنگهای خمی دانست.
فصل اول
الیاف پنبه
1- پنبه:
اگرچه الیاف ساقه ای در نوع خود دارای ارزشی در صنعت نساجی است، ولی اهمیت آنها هرگز به پنبه نمی رسد. از خصوصیات مهم این الیاف، استحکام زیاد، داشتن قدرت و قابلیت انعطاف در مقابل هرگونه عملیات ریسندگی و بافندگی و تمایل به جذب رنگهای متفاوت است. همین خصوصیات باعث شده است که با وجود افزایش الیاف مصنوعی، پنبه اهمیت خودش را حفظ کند و مقدار محصول و مصرف آن همواره افزایش یابد.
تاریخ تولید پارچه های پنبه ای به دوران تمدن اولیه مصر قدیم می رسد. عملیات ریسندگی و بافندگی پنبه به طور ابتدایی در کشور

دانلود مقالات

 هندوستان، در حدود 1500 سال پیش از میلاد انجام می گرفت. در دوره امپراطوری روم، کشت پنبه در سواحل دریای مدیترانه کاملاً رایج بود. انقلاب صنعتی انگلیس باعث تغییرات زیادی در صنعت نساجی شد و در قرن نوزدهم کشت پنبه در اکثر نقاط دنیا به مقدار فوق العاده زیادی افزایش یافت. امروزه مقدار تولید پنبه در ایالات متحده امریکا در حدود یک سوم مجموع تولید پنبه در جهان است و در بیش از 60 کشور مختلف، کشت پنبه انجام می گیرد.

1-1- خصوصیات گیاهی
پنبه گیاهی است علفی که ارتفاع آن به 0/6 تا 2 متر می رسد. برگ هایش دارای بریدگی است و گلهای سفید، زرد و یا صورتی دارد. میوه پنبه کپسولی است به اندازه یک گردو به نام غوزه پنبه که تخمک ها که در واقع همان تخم پنبه هستند درون آن قرار دارند. الیاف پنبه به صورت توده ای متراکم در سطح تخمک ها رشد می کنند. گل هایی که در روی گیاه می رویند، معمولا هرکدام بیش از 15 تخمک دارند که در داخل غوزه گیاه قرار دارند. غوزه پس از رشد کامل گیاه باز می شود و تخمک ها و الیاف در داخل غوزه به صورت توده کرکدار در معرض هوا قرار می گیرند. هریک از تخمک های گیاه در حدود 20000  تار لیف در سطح خود دارد و بنابراین هریک از غوزه ها تقریبا حاوی 300000 تار لیف هستند. وقتی که غوزه گیاه باز می شود رطوبت داخل الیاف تبخیر می شود و الیاف حالت استوانه بودن خود را از دست می دهد و این عمل باعث می شود که دیوارهای سلولی آن جمع شوند و حالت فروریختگی بیابند. در چنین حالتی، تار پنبه یک پیچش مختصر، یا نیم تاب به خود می گیرد که آن را اصطلاحا پیچیدگی می نامند.
2-1- اثر شرایط محیط در رشد پنبه
خصوصیات الیاف پنبه نظیر قطر آن به نوع پنبه بستگی دارد، ولی باید در نظر داشت که سایر شرایط از قبیل مناسب بودن زمین و همچنین شرایط جوی نظیر رطوبت زیاد و نور آفتاب نیز در مرغوبیت آن اثر می گذارد. در یک گیاه معمولی، رشد الیاف در داخل غوزه مدت یک ماه و نیم طول می کشد. ولی همه آنها در یک موقع به رشد کامل خود نمی رسند، و ممکن است بین 8 تا 9 هفته طول بکشد. از زمانی که گیاه دارای گل می شود تا زمانی که آخرین غوزه ها شروع به باز شدن می کنند، ممکن است در حدود چهار ماه طول بکشد. به هر طریقی که رشد پنبه در داخل غوزه انجام گیرد مقداری از الیاف رشد کامل نمی کنند و مقدار الیاف رشد نکرده به الیاف رشد کرده در داخل غوزه نشان دهنده کیفیت و بازدهی محصول است. در الیاف معمولی ممکن است در حدود یک چهارم الیاف رشد نکرده وجود داشته باشد و گاهی اوقات الیاف رشد کرده در داخل غوزه ممکن است به نود درصد برسد.


فرم در حال بارگذاری ...

« تهیه فیلم پروتئینی از موی بزکاربردهای پزشکی الیاف نانو »